Absolwenci LOB
Kolejni absolwenci LOB, rocznik 2023 odwiedzają nas, każde takie spotkanie niesie dużo radości i mnóstwo wspomnień. Rozmawialiśmy o tym, co było, jak sytuacja...
W dniu 17 czerwca 2021r. odbyła się konferencja online w ramach XVI edycji Akademii Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej PCEN w Rzeszowie pt. Czego uczy nas doświadczenie szkoły on-line.
Konferencja adresowana była do dyrektorów, nauczycieli szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Czego uczy nas doświadczenie szkoły on-line?
Jednym z prelegentów konferencji była Zofia Machnicka, nauczyciel Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale. Temat jej wystąpienia: Nauczanie zdalne – doświadczenia Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale.
Autorka w swoim wystąpienia odniosła się m.in. do dwóch dobrych praktyk, od lat wyróżniających LOB na tle innych szkół (do wyposażania swoich uczniów w sprzęt komputerowy: laptopy i iPady oraz udziału kadry nauczycieli w szkoleniach zagranicznych realizowanych w ramach programu Erasmus+.
Niżej wybrane fragmenty wykładu:
Czas pandemii wymusił na każdej szkole wdrożenie wielu rozwiązań innowacyjnych, zarówno tych w obszarze organizacyjnym, jak i technologicznym. Przejście na nauczanie zdalne, było dla szkół koniecznością. Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale [LOB] od lat opiera swoje nauczanie tradycyjne na nowoczesnych technologiach zatem przejście na nauczanie zdalne nie było aż tak trudnym wyzwaniem, jak mogłoby się wydawać. Dlaczego?
Od lat LOB jest liderem w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie nauczania. Tradycją już jest, że każdy nowy uczeń otrzymuje od szkoły na cały cykl nauki sprzęt komputerowy, w zależności od charakteru klasy jest to laptop lub iPad. W obecnym czasie takie rozwiązanie jest podstawą, na której opieramy kształcenie online. Rozwiązanie to pozwala wyeliminować wiele problemów będących jakże często udziałem uczniów innych szkół, wynikających chociażby z braku dostatecznej ilości urządzeń, pozwalającej wszystkim domownikom efektywnie pracować czy uczyć się zdalnie. Po stronie Liceum jest też sprawne serwisowanie wypożyczonego sprzętu, a także w razie takiej potrzeby jego wymiana.
Podobnie jest w stosunku do kadry pedagogicznej. Liceum dba o wyposażenie każdego nauczyciela w sprzęt komputerowy niezbędny do prowadzenia zajęć na odległość. W tym miejscu wspomnieć należy, że z pomocą pracownikom Liceum przyszedł również program grantowy fundacji Polsat, a dalej ogólnopolska akcja umożliwiająca skorzystanie z refundacji części kosztów zakupu sprzętu komputerowego. W założeniu każdy nauczyciel mógł nabyć dodatkowy, zindywidualizowany, adekwatny do danego obszaru prowadzonego przez siebie przedmiotu osprzęt, np. tablet graficzny, niezwykle pomocny w zdalnym nauczaniu przedmiotów ścisłych.
Obok dobrej praktyki LOB: wyposażanie w sprzęt komputerowy uczniów,drugą dobrą praktyką: jest udział nauczycieli Liceum w szkoleniach w ramach różnych programów unijnych. Ambitna i stawiająca na ciągłe doskonalenie swoich umiejętności i warsztatu pracy kadra nauczycieli LOB od lat, co roku w okresie ferii zimowych czy wakacji uczestniczy w szkoleniach zagranicznych z zakresu poznawania nowych metod nauczania, IT czy szeroko pojętego rozwoju. Obecnie w ramach programu Erasmus+, w ramach akcji Mobilność kadry edukacyjnej Liceum realizuje projekt o nazwie: Podniesienie metodycznych i językowych kompetencji nauczycieli (zaplanowany do realizacji na lata 2019-2021) oraz projekt o nazwie: Z nowym spojrzeniem w drugą dekadę (przypada na lata 2020-2022). Oba przedsięwzięcia zakładają łącznie 16 dwutygodniowych szkoleń dla 9 nauczycieli na Malcie, w Irlandii, Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Podsumowując: dobre praktyki wypracowane przez Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale z powodzeniem sprawdzają się w tradycyjnym procesie nauczania, ale i równie dobrze zdają egzamin w czasie pandemii, nauczania prowadzonego w formie zdalnej (rozwijając niejako już wcześniej wypracowane rozwiązania metodyczne i techniczne, i adoptując je do istniejących warunków tj. prowadzenia procesu nauczania na odległość).
PROGRAM KONFERENCJI:
16.00 – Rozpoczęcie konferencji – Krystyna Wróblewska dyrektor PZPW w Rzeszowie, Piotr Ożarski – nauczyciel konsultant PCEN w Rzeszowie
16.15 – Czego uczy nas doświadczenie szkoły on-line? – Dariusz Stachecki – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 im. Feliksa Szołdrskiego w Nowym Tomyślu. Absolwent UAM. Wykładowca WSPiA w Poznaniu. Apple Distinguished Educator (ADE) oraz Apple Professional Development Trainer (APD). Członek Polskiego Towarzystwa Informatycznego, Rady ds. Informatyzacji Edukacji – organu pomocniczego MEN. Ekspert edukacji cyfrowej w PCSS. Microsoft Innovative Education Expert. Organizator ogólnopolskich Konferencji Administratorów Szkolnych Sieci Komputerowych (K@SSK) oraz konferencji „Technologie mobilne w edukacji”. Prelegent wielu konferencji krajowych i międzynarodowych (m.in. „Majowe Mrozy w Warszawie”)
16.45 – Czy szkoła on-line to więcej zła czy dobra? Refleksje po powrocie do szkoły stacjonarnej – Grażyna Lachcik – dyrektor Szkoły Podstawowej nr 18 w Rzeszowie
17.15 – Nauczanie zdalne – doświadczenia Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale – Zofia Machnicka – nauczyciel Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale
17.45 – Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasie nauki zdalnej – Anna Bednarczyk – psycholog i pedagog specjalny Szkoły Podstawowej Montessori z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale
18.15 – Widziane z drugiej strony… – Piotr Ożarski – nauczyciel konsultant PCEN w Rzeszowie
18.35 – Czas na pytania i odpowiedzi. Podsumowanie i zakończenie konferencji.
Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. więcej informacji
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.