Absolwenci LOB
Kolejni absolwenci LOB, rocznik 2023 odwiedzają nas, każde takie spotkanie niesie dużo radości i mnóstwo wspomnień. Rozmawialiśmy o tym, co było, jak sytuacja...
Dwujęzyczność to termin pochodzący od słowa bilingwizm oznaczający umiejętność komunikowania się za pomocą dwóch języków. Polega ona na wykorzystaniu wszystkich sprawności językowych w języku ojczystym i obcym, jak również częstym stosowaniu zamiennie tychże języków w różnych sytuacjach podczas komunikacji.
Z pewnością każdy na samym początku procesu nauki języka zastanawia się, czy jest to w ogóle możliwe i zadaje sobie pytanie jak długo czasu i wysiłku należy poświęcić aby dojść do perfekcji. Odpowiedź jest prosta, przyswajanie języka obcego a nawet wielu w tym samym czasie jest możliwe pod warunkiem, że jest się zdeterminowanym, regularnym w pracy a przede wszystkim ma się odpowiednie wsparcie metodyczne i merytoryczne, które przyśpiesza i ułatwia ten proces. Nauka języka nie polega jednak tylko na nauce samego języka, ale korzystaniu z niego w chwili uczenia się a nie po zakończeniu tego procesu. Dlatego też metoda zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego wydaje się być kluczem do sukcesu. Termin ten pochodzi od CLIL – Content and Language Integrated Learning - metody utworzonej przez Davida Marshala oraz Anne Maljers w 1994 roku, których celem było podkreślenie potrzeby praktycznej bardziej niż teoretycznej nauki języka. Metodę CLIL uznano za priorytetowy projekt dla sektora edukacji , co więcej jest ona promowana i wspierana przez Komisję Europejską.
Rewelacyjnym rozwiązaniem połączenia nauki języka z różnymi przedmiotami jest wykorzystanie energii i zaangażowania młodych ludzi w celu tworzenia nowych możliwości dla ich rozwoju. Język obcy jest dzisiaj narzędziem pracy i nauki a przede wszystkim pozwala młodym ludziom swobodnie funkcjonować w świecie otwartych horyzontów i bezustannego rozwoju.
Zalety dwujęzyczności:
- rozwija zdolności komunikacyjnych
- poszerza zainteresowania , wiedzę i horyzonty
- buduje pewność siebie poprzez zrozumienie i wiedzę
- zapewnia praktyczny kontakt z językiem obcym
- wzmaga motywację i chęci do nauki
- proponuje różnorodność przy pracy na autentycznych materiałach
- jest pomocne w rozwinięciu precyzji i szybkości podejmowania decyzji
-usprawnia pamięć, koncentrację, bystrość umysłu oraz sprawność w rozwiązywaniu kwestii matematycznych i łamigłówek
- powoduje zwiększenie atrakcyjności na rynku pracy
Badania naukowe potwierdzają, iż dla młodych ludzi nauczanie dwujęzyczne staje się bardzo szybko naturalnym sposobem komunikowania się. Uczniowie zostają „zanurzeni” w języku obcym, ponieważ jest to dla nich przygoda. Język obcy staje się narzędziem poznawania wiedzy z innych przedmiotów a dodatkowo stanowi atut, jakim jest możliwość kontynuacji nauki w języku obcym w kraju i zagranicą oraz zapewnia lepsze perspektywy pracy w przyszłości.
Magdalena Bobowska
koordynator kształcenia dwujęzycznego
w Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi
i w Gimnazjum Dwujęzycznym w Boguchwale
Ważne: Strona wykorzystuje pliki cookies. więcej informacji
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia.